Upravit stránku

Mozek stárne stejně jako jiné části těla


Přinášíme tipy jak ho udržet ve zdraví co nejdéle

Náš mozek bychom měli trénovat celý život. Největší zlom však přichází okolo čtyřicítky. Do té doby se totiž celá naše osobnost vyvíjí, neustále se něco učíme, poznáváme, stěhujeme se. Po této pomyslné hranici se ale většina z nás začíná usazovat a snadno spadneme do stereotypu, který mozku příliš neprospívá. Pojďte se s námi podívat na to, jak můžete svůj mozek udržet funkční co nejdéle. 

S rostoucím věkem se náš mozek vyvíjí a jsme díky němu schopni zpracovávat více a více informací. V určitém bodě bohužel přichází zvrat a i on začíná stárnout. Podle některých výzkumů se kapacita našeho mozku snižuje po 40. roku našeho života rychlostí zhruba 5% každých deset let. Proto je potřeba neusnout na vavřínech, ale naopak byste v tomto věku měli svůj mozek zaměstnávat co nejvíce. 

Výkon našeho nejkomplexnějšího orgánu totiž ovlivňuje kognitivní funkce, jako je učení, myšlení nebo paměť. Přinášíme vám proto několik tipů, jak můžete svůj mozek cvičit v jakémkoliv věku, a tak zajistit, abyste byli stále tak výkonní, jako jste dnes. 

Učte se nové dovednosti nebo jazyky

Člověk by se neměl nikdy přestat vzdělávat. Učení je totiž nejen přínosné a (občas) zábavné, ale zároveň díky němu můžete cvičit svůj mozek. Podle studie z roku 2013 pomáhá lidem v pokročilém věku studování nových dovedností zlepšovat paměť. Pokud je nějaký um, jazyk nebo třeba sport, který jste se chtěli vždy naučit, využijte své volné chvíle k jeho studování. Zároveň nezapomínejte pravidelně číst, čímž se můžete nejen dozvědět nové věci, ale k tomu si také rozšiřujete slovní zásobu. 

Hrajte hry a řešte úkoly

Při učení musí náš mozek zpracovávat nové informace, čímž trénujeme hlavně paměť. Další důležitou kognitivní funkcí je ale i myšlení, které potřebujeme k řešení jakýchkoliv životních či pracovních problémů. Proto je nutné cvičit i to.  

Skvělým a zábavným způsobem trénování myšlení je například hraní náročnějších stolních her, jako jsou šachy nebo třeba bridge. U těch navíc strávíte nějaký čas s přáteli, což má pro náš mozek také nepostradatelný význam. Cvičit však samozřejmě můžete i o samotě, například luštěním křížovek nebo skládáním puzzle, při kterém trénujete hned několik kognitivních funkcí najednou.

Cvičte i tělo

Fyzická kondice má na tu psychickou nesmírně důležitý vliv. Proto nezapomeňte krom mozku trénovat i své tělo. Při cvičení se nám totiž vyplavují endorfiny (hormony štěstí) a zároveň se zvyšuje hladina neurotrofického faktoru mozku (BDNF), který je klíčový pro zdravé fungování neuronů v těle. Stačí si párkrát do týdne vyrazit na procházku, zaplavat si nebo své dny třeba prokládat krátkými cvičícími intervaly.

Podpořte mozek stravou

Strava má vliv nejen na naše fyzické zdraví a psychiku, ale hraje klíčovou roli i ve fungování mozku. Pokud ho chcete podpořit, nezapomeňte do svého jídelníčku zakomponovat jídla či doplňky stravy s obsahem omega-3 mastných kyselin, polyfenolů nebo vitamínů B a D3. 

Odborníci často doporučují tzv. středomořskou dietu složenou z ryb, ovoce, zeleniny, oříšků či olivového oleje, a naopak s co nejmenším obsahem červeného masa. Výzkum na Kolumbijské univerzitě zjistil, že lidé, kteří se takového jídelníčku drží, mají až o 40% nižší rozvoje Alzheimerovy choroby. Vždy je však potřeba myslet na to, že každý má jiný metabolismus a ne každému musí středomořská dieta sednout. Před razantními změnami v jídelníčku proto doporučujeme se nejprve raději poradit se svým výživovým poradcem. 

 

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti