Upravit stránku

Vliv fyzického zdraví na psychické


Jak fyzické zdraví ovlivňuje to psychické a naopak?

Není žádným tajemstvím, že psychické i duševní zdraví jdou spolu ruku v ruce. Když je na tom špatně jedno, trpí i to druhé. Tím se dostáváme do začarovaného kruhu, z něhož může být náročné vystoupit. Zajímá vás, v čem konkrétně může váš zdravotní stav ovlivnit vaši psychiku, a jak můžete z toho spojení naopak něco vytěžit?

Podle britské Nadace duševního zdraví (MHF) má téměř každý třetí trpící dlouhodobými zdravotnými potížemi i psychické problémy. Nejčastěji jde o deprese či úzkosti. To stejné přitom platí i obráceně. S úzkostmi se totiž například často dostavují horečky nebo zažívací problémy. Dlouhodobé duševní poruchy zase zvyšují riziko srdečního onemocnění.

Příčin fyzických problémů, a následně tedy i zhoršeného psychického stavu, může být mnoho – od genetiky přes ztrátu motivace v důsledku onemocnění po nedostatek podpory od okolí. Některé faktory ovlivnit nemůžeme. Většinu však ano. Pojďme se podívat na 3 základní prvky, kterými můžete svou fyzickou i duševní kondici pozvednout, a tím předcházet nejrůznějším problémům.

Pohyb

Spousta lidí dnes pracuje v kanceláři. V té každý den zaměstnanci 8, nebo i více hodin sedí, a když přijdou psychicky vyčerpaní domů, často už motivace k nějakému cvičení chybí. Pohyb je přitom základním předpokladem k udržení zdravého ducha. Přesto se z našich životů pomalu vytrácí.

Při fyzické aktivitě se totiž vyplavují endorfiny – hormony štěstí. Pohyb vás navíc pomůže nabudit, zvyšuje pozornost a celkově zlepšuje náladu. Ničeho se ale nebojte. Abyste těchto i dalších benefitů dosáhli, nemusíte hned každý den běhat maraton.

Pokud máte sedavé zaměstnání, stačí třeba svůj pracovní den prokládat jednoduchými čtvrthodinovými cvičeními. Případně můžete vyzkoušet docházení do kanceláře pěšky nebo dojíždění na kole. Jestli přeci jen preferujete pohyb až po práci, můžete si ve volném čase jít zaběhat (nemusíte se úplně „vyšťavit“, stačí jen krátký poklus) nebo si párkrát do týdne zahrát volejbal, badminton či jiný sport s přáteli.

Ať už chodíte do posilovny nebo pracujete na zahrádce, fyzická aktivita je pro vaše psychické nastavení zásadní. Najděte si takovou činnost, která vás baví, a zařaďte ji do svého pravidelného harmonogramu.

Zdravá strava

Druhým pilířem k udržení se v tělesné i psychické kondici je zdravá strava. Ne nadarmo se říká, že „jste to, co jíte“. Existuje řada výzkumů, které potvrzují, že jídlo výrazným způsobem ovlivňuje naši psychiku. Nejenže zdravá strava zlepšuje náladu a produktivitu během dne, ale zároveň pomáhá předcházet dlouhodobým nemocem, jako je například deprese nebo demence.

Je potřeba si uvědomit, že každý potřebuje ve svém jídelníčku něco trochu jiného. Obecně však platí, že by strava měla být vyvážená a obsahovat zdravou dávku bílkovin, esenciálních mastných kyselin, komplexních cukrů, minerálů a vody. Snažte se jíst pravidelně (3-5x denně) a chipsy, bonbóny nebo jiné pamlsky zkuste nahradit třeba čerstvým ovocem či zeleninou.

Odpočinek

Že je pro naše zdraví důležitý pohyb a strava, vám řekne skoro každý. Častěji už se ale zapomíná na odpočinek. Přitom i ten je pro vaši psychickou a fyzickou pohodu klíčový. Dlouhodobý stres může mít za následek například bolesti hlavy či svalů, zažívací potíže, nebo dokonce sexuální problémy. Nedostatek spánku zase zvyšuje riziko cukrovky nebo infarktu.

Nezapomeňte proto poslouchat své tělo a nestyďte se dopřát si chvilku klidu. Kromě pravidelného odpočívání můžete čas od času vyrazit zregenerovat se do lázní. Pokud jste vystaveni častému tlaku, určitě pár dní klidu a blahodárných procedur oceníte. Po návratu budete zaručeně připraveni řešit své úkoly mnohem lépe a rozvážněji.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti